Over ons

Visie van opvang

Speerpunt in mijn opvang is Gezelligheid! Kinderen hebben de vrije keuze om dingen te doen, en zijn lid van “de familie”. Het personeel speelt niet als politieagent, maar begeleid de kinderen en help ze om zelf de juiste keuzes te maken. Eten en drinken speelt bij ons een grote rol, de kinderen krijgen ook een warme maaltijd bij ons.

‘t Schommeltje biedt opvang aan kinderen van 0 tot en met 13 jaar en is gevestigd aan de Kerkstraat 243 in Hoogezand. Bij Het Schommeltje werken we met twee verticale groepen. Dit houdt in dat kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar zijn. De vier pedagogische opvoedingsdoelen die in de Wet kinderopvang genoemd worden, zijn uitgangspunt bij het opstellen van dit pedagogisch beleidsplan.

Emotionele veiligheid

Ons personeel zorgt ervoor je kind zich veilig kan voelen, wij vinden het belangrijk dat het kind het naar zijn zin heeft en dat het zich prettig voelt.  

We geven de kinderen een gevoel van emotionele veiligheid door duidelijk te zijn in wat wel en niet kan. Onze pedagogisch medewerk(st)er zijn consequent en voorspelbaar in onze reacties. Er is veel structuur, de drie ouderwetse R-ren staan bij ons hoog in het vaandel. Rust Reinheid Regelmaat, en als vierde R hebben wij Respect, wederzijds respect wel te verstaan. 

We behandelen elkaar zoals we zelf ook behandeld willen worden. Ieder kind is uniek, en ontwikkelt zich op zijn of haar eigen tempo. Wij doen elkaar geen pijn, ook niet met woorden. Als een kind boos is, dan mag dat. Kinderen mogen hun emoties uiten. Blij zijn is leuk, maar boos en verdrietig horen er ook bij. Als een kind boos of verdrietig is dan gaan we samen even aan de grote tafel zitten en vragen we wat er gebeurd is. Dan proberen we samen een oplossing voor het probleem te zoeken. 

Ontwikkeling van het kind

Ons personeel vind het belangrijk om kinderen de mogelijkheid te geven om kenmerken als zelfstandigheid, zelfredzaamheid, zelfvertrouwen, flexibiliteit en creativiteit te ontwikkelen.

In principe gebeurt het ontwikkelen van de persoonlijke competentie vanuit het kind zelf, door spel en door het ontdekken van de wereld om zich heen. We vinden het belangrijk kinderen te stimuleren om zelfstandig te zijn op die manier te laten ervaren dat ze veel dingen al zelf kunnen. Dit geeft het kind zelfvertrouwen en een kans tot verdere ontwikkeling.

Kinderen kunnen zelf doen wat ze willen, en ze kunnen zelf het spel- of knutselmateriaal pakken dat ze willen. Door kinderen zelf te laten kiezen hoe ze hun vrije tijd besteden op het KDV/BSO, worden ze geprikkeld zelfstandig plannen te nemen. Kinderen die veel eenzijdige keuzes maken, of moeite hebben zelf initiatief te nemen worden daarin begeleid en gestimuleerd door de pedagogisch medewerk(st)er. Kinderen worden betrokken bij de voorbereidingen of het begeleiden van de activiteit. Kinderen worden uitgedaagd om eerst zelf te proberen iets op te lossen. Dit kan zowel het uitproberen van een nieuwe vaardigheid als het oplossen van een ruzie zijn. De pedagogisch medewerkster speelt hierbij een ondersteunende rol, door de kinderen aan te moedigen om iets te proberen of handreikingen te geven om een conflict op te lossen.

Sociale ontwikkeling van elk kind

Omgaan met andere leeftijdsgenootjes is een belangrijke manier om de sociale competenties te ontwikkelen.  De groepssamenstelling wisselt per dag. Alle kinderen spelen bij en met elkaar. De grote kinderen houden rekening met de kleine kinderen en de kleine kinderen met de grote.

De kleine kinderen leren van de grote kinderen en andersom. De groep brengt een extra dimensie in het aanleren en vergroten van sociale vaardigheden. Kinderen komen met zowel jongere als oudere kinderen in aanraking. Ze leren daarmee aspecten als rekening houden met elkaar, elkaar helpen, luisteren naar elkaar en opkomen voor jezelf.

We stimuleren de kinderen zoveel mogelijk zelf te doen. Wanneer ze hulp nodig hebben, kunnen ze elkaar helpen of de pedagogisch medewerk(st)er vragen hen te helpen.  De pedagogisch medewerk(st)er beloont de kinderen met complimenten. Het personeel heeft  een cursus Positief Opvoeden gevolgd en proberen zo weinig mogelijk ‘Nee’ te zeggen. Wanneer we tegen een kind zeggen: ‘Niet aankomen’ is de kans groot dat hij er juist wel aankomt. Dat het niet mag, dringt nog niet tot hem door.

De uitspraak wekt nieuwsgierigheid op bij hem; ‘Wat als ik het wel doe?’. We vertellen het kind daarom zoveel mogelijk wat hij wel mag.

Verhalen van medewerkers

tschommeltje.nl

Izabella

Naast mijn werkzaamheden bij ‘tschommeltje” ben ik moeder van 2 kinderen.  In 2018 ik heb een opleiding Maatschappelijke zorg, persoonlijke begeleiding specifieke doelgroep afgerond. En aan de slag geweest als begeleider bij jongeren met gedragsproblematiek.  Ik vind het belangrijk dat de kinderen zich ‘thuis’ voelen dat merk ik als de kinderen ontspannen zijn en met plezier naar het “t ’schommeltje” komen.   

Kimberly

Sinds dit jaar werk ik voor ‘t schommeltje, maar als de dochter van de baas ben ik al enige jaren actief op de werkvloer als vrijwilliger. Ik ben dol op kinderen en ben constant bezig met het bedenken van leuke activiteiten voor onze kids. 

tschommeltje.nl
tschommeltje.nl

Schrijf je vandaag in!