Over ons

Visie van opvang

Gezelligheid staat centraal bij onze opvang!

Bij ons voelen kinderen zich onderdeel van een grote familie. Ze hebben de vrijheid om zelf te kiezen wat ze willen doen en krijgen daarbij de ruimte om zichzelf te zijn. Ons team begeleidt de kinderen op een liefdevolle manier en helpt hen om stap voor stap hun eigen keuzes te leren maken! Zonder dat er een “politieagent” naast ze staat.

Onze opvang is ook volledig baby- en peutervriendelijk. We bieden een veilige en warme omgeving waarin de kleintjes zich op hun eigen tempo kunnen ontwikkelen.

Daarnaast vinden we samen eten en drinken heel belangrijk. Gezellig aan tafel zitten hoort erbij, en daarom krijgen de kinderen bij ons niet alleen tussendoortjes, maar ook een warme maaltijd.

 

Kinderopvang Het Schommeltje biedt een veilige, vertrouwde en liefdevolle plek voor kinderen van 0 tot 12 jaar. We hebben twee locaties in Hoogezand:

•    Kerkstraat 243  – voor kinderen van 0 tot 4 jaar.

•    Meint Veningastraat 24c – buitenschoolse opvang                                     voor kinderen van 4 tot 12 jaar.

Op beide locaties werken we met verticale groepen. Dit betekent dat kinderen van verschillende leeftijden samen in één groep zitten. Hierdoor ontstaat er een fijne en natuurlijke mix, waarbij kinderen van elkaar leren en zich in een warme, vertrouwde omgeving kunnen ontwikkelen. Ons pedagogisch beleid is gebaseerd op de vier opvoedingsdoelen uit de Wet kinderopvang – Veiligheid, persoonlijke ontwikkeling, sociale vaardigheden en normen & waarden.

Deze wet vormt de rode draad in ons dagelijks handelen en zorgen ervoor dat ieder kind zich bij ons kan ontwikkelen op zijn of haar eigen tempo.

Emotionele veiligheid

Ons personeel zorgt ervoor je kind zich veilig kan voelen, wij vinden het belangrijk dat het kind het naar zijn zin heeft en dat het zich prettig voelt.  

We geven de kinderen een gevoel van emotionele veiligheid door duidelijk te zijn in wat wel en niet kan. Onze pedagogisch medewerk(st)er zijn consequent en voorspelbaar in onze reacties. Er is veel structuur, de drie ouderwetse R-ren staan bij ons hoog in het vaandel. Rust Reinheid Regelmaat, en als vierde R hebben wij Respect, wederzijds respect wel te verstaan. 

We behandelen elkaar zoals we zelf ook behandeld willen worden. Ieder kind is uniek, en ontwikkelt zich op zijn of haar eigen tempo. Wij doen elkaar geen pijn, ook niet met woorden. Als een kind boos is, dan mag dat. Kinderen mogen hun emoties uiten. Blij zijn is leuk, maar boos en verdrietig horen er ook bij. Als een kind boos of verdrietig is dan gaan we samen even aan de grote tafel zitten en vragen we wat er gebeurd is. Dan proberen we samen een oplossing voor het probleem te zoeken. 

Ontwikkeling van het kind

Ons personeel vind het belangrijk om kinderen de mogelijkheid te geven om kenmerken als zelfstandigheid, zelfredzaamheid, zelfvertrouwen, flexibiliteit en creativiteit te ontwikkelen.

In principe gebeurt het ontwikkelen van de persoonlijke competentie vanuit het kind zelf, door spel en door het ontdekken van de wereld om zich heen. We vinden het belangrijk kinderen te stimuleren om zelfstandig te zijn op die manier te laten ervaren dat ze veel dingen al zelf kunnen. Dit geeft het kind zelfvertrouwen en een kans tot verdere ontwikkeling.

Kinderen kunnen zelf doen wat ze willen, en ze kunnen zelf het spel- of knutselmateriaal pakken dat ze willen. Door kinderen zelf te laten kiezen hoe ze hun vrije tijd besteden op het KDV/BSO, worden ze geprikkeld zelfstandig plannen te nemen. Kinderen die veel eenzijdige keuzes maken, of moeite hebben zelf initiatief te nemen worden daarin begeleid en gestimuleerd door de pedagogisch medewerk(st)er. Kinderen worden betrokken bij de voorbereidingen of het begeleiden van de activiteit. Kinderen worden uitgedaagd om eerst zelf te proberen iets op te lossen. Dit kan zowel het uitproberen van een nieuwe vaardigheid als het oplossen van een ruzie zijn. De pedagogisch medewerkster speelt hierbij een ondersteunende rol, door de kinderen aan te moedigen om iets te proberen of handreikingen te geven om een conflict op te lossen.

Sociale ontwikkeling van elk kind

Omgaan met andere leeftijdsgenootjes is een belangrijke manier om de sociale competenties te ontwikkelen.  De groepssamenstelling wisselt per dag. Alle kinderen spelen bij en met elkaar. De grote kinderen houden rekening met de kleine kinderen en de kleine kinderen met de grote.

De kleine kinderen leren van de grote kinderen en andersom. De groep brengt een extra dimensie in het aanleren en vergroten van sociale vaardigheden. Kinderen komen met zowel jongere als oudere kinderen in aanraking. Ze leren daarmee aspecten als rekening houden met elkaar, elkaar helpen, luisteren naar elkaar en opkomen voor jezelf.

We stimuleren de kinderen zoveel mogelijk zelf te doen. Wanneer ze hulp nodig hebben, kunnen ze elkaar helpen of de pedagogisch medewerk(st)er vragen hen te helpen.  De pedagogisch medewerk(st)er beloont de kinderen met complimenten. Het personeel heeft  een cursus Positief Opvoeden gevolgd en proberen zo weinig mogelijk ‘Nee’ te zeggen. Wanneer we tegen een kind zeggen: ‘Niet aankomen’ is de kans groot dat hij er juist wel aankomt. Dat het niet mag, dringt nog niet tot hem door.

De uitspraak wekt nieuwsgierigheid op bij hem; ‘Wat als ik het wel doe?’. We vertellen het kind daarom zoveel mogelijk wat hij wel mag.

Ons team

IMG_2314

Kimberly

Ik ben Kimberly, pedagogisch medewerker en manager bij ’t Schommeltje, een opvangcentrum waar kinderen veilig en gelukkig kunnen zijn. 

Als manager ben ik verantwoordelijk voor van alles en kan je ook bij mij terecht voor van alles over de  opvang. 

Mijn passie ligt in het creëren van een warme en stimulerende omgeving waarin kinderen zich kunnen ontwikkelen en groeien. Ik werk samen met een team van professionals om ervoor te zorgen dat elk kind de beste zorg en aandacht krijgt. 

Mijn doel is om ’t Schommeltje een thuis te maken voor alle kinderen en ouders die ons bezoeken


Ceyla

 

Mijn naam is Ceyla, Binnenkort mag ik mezelf trotse mama noemen, iets waar ik enorm naar uitkijk. 

In mijn vrije tijd geniet ik van wandelen, het liefst in de natuur om helemaal tot rust te komen. Bij ’t Schommeltje voel ik me helemaal op mijn plek! de fijne werksfeer en de warmte binnen het team maken het bijzonder. 

Met veel plezier en geduld zet ik me elke dag in om mijn werk zo goed mogelijk te doen. Het geeft me energie en voldoening om deel uit te maken van dit mooie bedrijf.

IMG_2312
IMG_2305

Rachel

Mijn naam is Rachel en ik ben moeder van twee jongens. Sinds februari 2024 werk ik met veel plezier bij Het Schommeltje. In mijn vrije tijd onderneem ik graag leuke activiteiten met mijn kinderen. Daarnaast houd ik van wandelen en fitnessen.

Ik vind het belangrijk dat elk kind zich gezien voelt en echt zichzelf kan zijn.

Een warme, veilige en huiselijke sfeer staat voor mij centraal.


Gwen

Mijn naam is Gwen Arsadiwirja, ik ben 45 jaar en woon in Sappemeer 

In Suriname heb ik met succes het Christelijk Pedagogisch Instituut afgerond, waarna ik 18 jaar met plezier als leerkracht voor de klas heb gestaan.

In oktober 2023 heb ik de stap gezet om mij in Nederland te vestigen. Sinds februari 2024 maak ik deel uit van het team van ’t Schommeltje.

Het werken met kinderen geeft mij veel voldoening, juist omdat geen enkele dag hetzelfde is. Ik geniet ervan om kinderen spelenderwijs de wereld te zien ontdekken.

Met mijn ervaring en enthousiasme hoop ik een waardevolle bijdrage te leveren aan de ontwikkeling en creativiteit van de kinderen.

IMG_2307

Schrijf je vandaag in!